Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zasady funkcjonowania instytucji UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201ZL21ZFIUE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zasady funkcjonowania instytucji UE
Jednostka: Wydział Zarządzania i Logistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Bilans:

BILANS PUNKTÓW ECTS

Liczba godzin ST / NST Punkty ECTS ST / NST


Liczba przeprowadzonych godzin w ramach wykładu 30 16 1,2 0,64

Liczba przeprowadzonych godzin w ramach innych form zajęć (ćwiczeń, konwersatoriów, warsztatów, seminariów, itp.)

Liczba godzin przeznaczona na konsultacje i inne spotkania z wykładowcami 15 15 0,6 0,6

Liczba godzin przeznaczona na przygotowanie się do zajęć (np.: czytanie literatury, analiza danych, poszukiwanie materiałów, prace domowe itp.) 25 34 1,0 1,36

Liczba godzin przeznaczona na przygotowanie się do egzaminów, zaliczeń, kolokwiów oraz egzaminu końcowego 30 30 1,2 1,2

Inne zadania związane z samodzielną pracą studenta w trakcie zajęć (np. liczba godzin przeznaczona na przygotowanie prac semestralnych, projektów, prezentacji, sprawozdań, raportów z przeprowadzonych prac itp.) 25 30 1.0 1,2


ŁĄCZNA LICZBA GODZIN I PUNKTÓW ECTS 125 125 5 5


Skrócony opis:

CEL KSZTAŁCENIA:

Celem wiodącym jest zapoznanie słuchaczy z systemem instytucjonalnym Unii Europejskiej w kontekście zarządzania integracją europejską. Cele szczegółowe to zapoznanie studentów z poszczególnymi elementami tego systemu, ich strukturą, kompetencjami i funkcjami oraz procesem decyzyjnym w Unii Europejskiej

w kontekście zarządzania integracją i Unią Europejska.

Pełny opis:

TEMATYKA PRZEDMIOTU:

1. Wprowadzenie: Cele. Treści przedmiotu. Forma zaliczenia. Literatura. Pojęcie i teorie integracji. Czynniki i uwarunkowani integracji. 2. Rozwój strukturalny procesu integracji europejskiej: Od Wspólnot do Unii. Ustanowienie UE. Podstawy prawne i struktura. Członkostwo w UE. Wspólne wartości i cele. 3. Zasady działania Unii Europejskiej: Zasada przyznania kompetencji. Zasada podziału kompetencji. Zasada prymatu prawa UE. Zasada pomocniczości. Zasada proporcjonalności. Zasada lojalnej współpracy. 4. System instytucjonalny UE i jego zasady: Pojęcie systemu instytucjonalnego i zasad systemu instytucjonalnego. System instytucjonalny UE. Zasada autonomii instytucjonalnej. Zasada równowagi instytucjonalnej. Zasada lojalnej współpracy międzyinstytucjonalnej. 5. Prawo w systemie instytucjonalnym UE: Pojęcie źródeł prawa UE. Prawo pierwotne. Prawo wtórne. Akty powiązane z prawem UE. 6. Stanowienie prawa UE: Stanowienie Traktatów. Zawieranie umów międzynarodowych przez UE. Stanowienie prawa wtórnego UE. Formuła podejmowania decyzji większością kwalifikowaną. 7. System ochrony prawnej UE: Zakres właściwości Trybunału Sprawiedliwości UE. Skarga przeciwko państwu członkowskiemu. Skarga o stwierdzenie nieważności aktu prawnego UE. Kontrola legalności aktów prawa o zasięgu ogólnym. 8. System instytucjonalny integracji: Parlament Europejski (Struktura, funkcje), Rada Europejska (Skład, zasady działania i funkcje). Rada (Struktura wewnętrzna i sposób funkcjonowania, funkcje). Komisja Europejska (Skład i status członków. Struktura wewnętrzna. Funkcje. Miejsce Komisji w systemie instytucjonalnym Unii Europejskiej). 9. System instytucjonalny Unii Gospodarczej i Walutowej: Instytucje i organy Unii Gospodarczej i Walutowej. Organy doradcze i agencje Unii Europejskiej. 10. System instytucjonalny zarządzania gospodarczego w UE: Koordynacja polityk budżetowych. Procedura nadmiernych nierównowag makroekonomicznych. Koordynacja polityk gospodarczych. Stabilność finansowa. Zarządzanie kryzysem. 11. Rozwiązania instytucjonalne w polityce makroostrożnościowej UE: Początki kształtowania polityki makroostrożnościowej. Wymiary polityki makroostrożnościowej. Modele polityki makroostrożnościowej. Rozwiązania instytucjonalne polityki makroostrożnościowej w Unii Europejskiej. Rozwiązania polityki makroostrożnościowej w państwach członkowskich UE. 12. Instytucjonalizacja „Paktu fiskalnego” Unii Europejskiej: Podstawy prawne. Założenia. System nadzoru. 13. System instytucjonalny wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa: Instytucje, organy i agencje Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. Procedura podejmowania decyzji. 14. Mechanizmy współpracy w procesie integracji i zarządzania w UE: Pozycjonowanie państw członkowskich w systemie integracyjnym UE. Negocjacje międzyrządowe jako główny mechanizm współpracy w UE. Współpraca międzyinstytucjonalna. Wzrost roli grup i komitetów roboczych w procesie integracji zarządzania w UE. 15. Repetytorium.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1. J. Barcz, M. Górka, A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wyd. LesisNexsis, Warszawa 2017.

2. M. Rewizorski, B. Przybylska-Maszner, System instytucjonalny UE po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne

i prawne, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.

Uzupełniająca:

1. J. Barcz , E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Integracja europejska w świetle Traktatu

z Lizbony: aspekty ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.

2. K. Jóskowiak, Dynamika zmian zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, „Przedsiębiorstwo przyszłości”, Nr 4/2018, s. 9-28.

3. J. Barcz, Unia Europejska w dobie reform. Podstawy prawne. Wybór dokumentów, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2013.

4. Erik Jones, Anand Menon, Stephen Weatherill, The Oxford Handbook of the European Union, Oxford University Press, Oxford, 2012.

Efekty uczenia się:

a) W zakresie wiedzy:

Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie funkcjonowania UE i jej systemu instytucjonalnego w różnych obszarach integracyjnych – podstawy prawne, organizacja, kompetencje.

Z1_W03

Z1_W04

Z1_W16

Z1_W20

b) W zakresie umiejętności:

Student potrafi wyjaśnić zasady funkcjonowania poszczególnych instytucji UE, wzajemnych powiązań między nimi, analizować, zidentyfikować problemy kompetencyjne instytucji UE oraz potrafi definiować problemy w oparciu o teksty źródłowe.

Z1_U17

c) W zakresie kompetencji społecznych:

Student potrafi być samodzielnym w formułowaniu opinii na temat funkcjonowania systemu instytucjonalnego UE oraz jest w stanie być krytycznym w ocenie różnorodnych przekazów dotyczących problemów instytucji UE.

Z1_K05

Z1_K10

Metody i kryteria oceniania:

FORMA ZALICZENIA:

Przedmiot kończy egzaminem w formie pisemnej lub ustnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kazimierz Jóskowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kazimierz Jóskowiak, Stanisław Krysiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kazimierz Jóskowiak, Stanisław Krysiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kazimierz Jóskowiak, Stanisław Krysiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Jóskowiak
Prowadzący grup: Kazimierz Jóskowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Jóskowiak, Artur Kwasek, Justyna Żylińska
Prowadzący grup: Kazimierz Jóskowiak, Iwona Przychocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin na ocenę
Wykład - Egzamin na ocenę
Bilans:

BILANS PUNKTÓW ECTS

Liczba godzin ST / NST Punkty ECTS ST / NST


Liczba przeprowadzonych godzin w ramach wykładu 30 16 1,2 0,64

Liczba przeprowadzonych godzin w ramach innych form zajęć (ćwiczeń, konwersatoriów, warsztatów, seminariów, itp.)

Liczba godzin przeznaczona na konsultacje i inne spotkania z wykładowcami 15 15 0,6 0,6

Liczba godzin przeznaczona na przygotowanie się do zajęć (np.: czytanie literatury, analiza danych, poszukiwanie materiałów, prace domowe itp.) 25 34 1,0 1,36

Liczba godzin przeznaczona na przygotowanie się do egzaminów, zaliczeń, kolokwiów oraz egzaminu końcowego 30 30 1,2 1,2

Inne zadania związane z samodzielną pracą studenta w trakcie zajęć (np. liczba godzin przeznaczona na przygotowanie prac semestralnych, projektów, prezentacji, sprawozdań, raportów z przeprowadzonych prac itp.) 25 30 1.0 1,2


ŁĄCZNA LICZBA GODZIN I PUNKTÓW ECTS 125 125 5 5


Skrócony opis:

CEL KSZTAŁCENIA:

Celem wiodącym jest zapoznanie słuchaczy z systemem instytucjonalnym Unii Europejskiej w kontekście zarządzania integracją europejską. Cele szczegółowe to zapoznanie studentów z poszczególnymi elementami tego systemu, ich strukturą, kompetencjami i funkcjami oraz procesem decyzyjnym w Unii Europejskiej

w kontekście zarządzania integracją i Unią Europejska.

Pełny opis:

TEMATYKA PRZEDMIOTU:

1. Wprowadzenie: Cele. Treści przedmiotu. Forma zaliczenia. Literatura. Pojęcie i teorie integracji. Czynniki i uwarunkowani integracji. 2. Rozwój strukturalny procesu integracji europejskiej: Od Wspólnot do Unii. Ustanowienie UE. Podstawy prawne i struktura. Członkostwo w UE. Wspólne wartości i cele. 3. Zasady działania Unii Europejskiej: Zasada przyznania kompetencji. Zasada podziału kompetencji. Zasada prymatu prawa UE. Zasada pomocniczości. Zasada proporcjonalności. Zasada lojalnej współpracy. 4. System instytucjonalny UE i jego zasady: Pojęcie systemu instytucjonalnego i zasad systemu instytucjonalnego. System instytucjonalny UE. Zasada autonomii instytucjonalnej. Zasada równowagi instytucjonalnej. Zasada lojalnej współpracy międzyinstytucjonalnej. 5. Prawo w systemie instytucjonalnym UE: Pojęcie źródeł prawa UE. Prawo pierwotne. Prawo wtórne. Akty powiązane z prawem UE. 6. Stanowienie prawa UE: Stanowienie Traktatów. Zawieranie umów międzynarodowych przez UE. Stanowienie prawa wtórnego UE. Formuła podejmowania decyzji większością kwalifikowaną. 7. System ochrony prawnej UE: Zakres właściwości Trybunału Sprawiedliwości UE. Skarga przeciwko państwu członkowskiemu. Skarga o stwierdzenie nieważności aktu prawnego UE. Kontrola legalności aktów prawa o zasięgu ogólnym. 8. System instytucjonalny integracji: Parlament Europejski (Struktura, funkcje), Rada Europejska (Skład, zasady działania i funkcje). Rada (Struktura wewnętrzna i sposób funkcjonowania, funkcje). Komisja Europejska (Skład i status członków. Struktura wewnętrzna. Funkcje. Miejsce Komisji w systemie instytucjonalnym Unii Europejskiej). 9. System instytucjonalny Unii Gospodarczej i Walutowej: Instytucje i organy Unii Gospodarczej i Walutowej. Organy doradcze i agencje Unii Europejskiej. 10. System instytucjonalny zarządzania gospodarczego w UE: Koordynacja polityk budżetowych. Procedura nadmiernych nierównowag makroekonomicznych. Koordynacja polityk gospodarczych. Stabilność finansowa. Zarządzanie kryzysem. 11. Rozwiązania instytucjonalne w polityce makroostrożnościowej UE: Początki kształtowania polityki makroostrożnościowej. Wymiary polityki makroostrożnościowej. Modele polityki makroostrożnościowej. Rozwiązania instytucjonalne polityki makroostrożnościowej w Unii Europejskiej. Rozwiązania polityki makroostrożnościowej w państwach członkowskich UE. 12. Instytucjonalizacja „Paktu fiskalnego” Unii Europejskiej: Podstawy prawne. Założenia. System nadzoru. 13. System instytucjonalny wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa: Instytucje, organy i agencje Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. Procedura podejmowania decyzji. 14. Mechanizmy współpracy w procesie integracji i zarządzania w UE: Pozycjonowanie państw członkowskich w systemie integracyjnym UE. Negocjacje międzyrządowe jako główny mechanizm współpracy w UE. Współpraca międzyinstytucjonalna. Wzrost roli grup i komitetów roboczych w procesie integracji zarządzania w UE. 15. Repetytorium.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA:

Obowiązkowa:

1. J. Barcz, M. Górka, A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej, Wyd. LesisNexsis, Warszawa 2017.

2. M. Rewizorski, B. Przybylska-Maszner, System instytucjonalny UE po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne

i prawne, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.

Uzupełniająca:

1. J. Barcz , E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Integracja europejska w świetle Traktatu

z Lizbony: aspekty ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.

2. K. Jóskowiak, Dynamika zmian zarządzania gospodarczego w Unii Europejskiej, „Przedsiębiorstwo przyszłości”, Nr 4/2018, s. 9-28.

3. J. Barcz, Unia Europejska w dobie reform. Podstawy prawne. Wybór dokumentów, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2013.

4. Erik Jones, Anand Menon, Stephen Weatherill, The Oxford Handbook of the European Union, Oxford University Press, Oxford, 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-4 (2023-10-17)